w przygotowaniu

w przygotowaniu

SREBRNY OŁTARZ GŁÓWNY WROCŁAWSKIEJ KATEDRY ŚW. JANA CHRZCICIELA

Jcek Witecki

Do 25 sierpnia 2019 będzie w Muzeum Narodowym we Wrocławiu prezentowana wystawa "Dwa ołtarze. Srebrne arcydzieła z wrocławskiej katedry", na której zobaczyć można niezwykłe dzieło wrocławskich artystów - złotnika Paula Nitscha i malarza Bartholomaeusa Fichtenbergera . Ołtarz powstał w 1591 r. i przez ponad trzy wieki był najważniejszym elementem wyposażenia katedry. Fundatorem był zasłużony dla Wrocławia biskup Andreas Jerin. Rekonstrukcja tego ołtarza to efekt współpracy Muzeum Narodowego we Wrocławiu, władz Wrocławia i metropolity wrocławskiego arcybiskupa Józefa Kupny.

BRZYTWA. OD PRZEDMIOTU UŻYTKOWEGO DO KOLEKCJONERSKIEGO

JERZY CICHOWICZ

Brzytwa - dla wielu archaiczny przedmiot, którym golili się nasi dziadkowie. Jednak wraz z modą na męskie brody, powstaniem barbershopów, gdzie fachowcy brody modelują i sprzedawane są artykuły do pielęgnacji brody, brzytwa wróciła do łask. Wróciła do łask nie tylko jako narzędzie barberów, ale też zwykłych użytkowników oraz kolekcjonerów. Cena dobrej, użytkowej brzytwy  może zaskakiwać. Cena brzytwy kolekcjonerskiej szokować.

ODZYSKANY BLASK. KONSERWACJA NOWOŻYTNYCH RZEŹB OŁTARZOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM KATOLICKIEGO UNIWERSYTETU LUBELSKIEGO JANA PAWŁA II

Krzysztof Przylicki

Rzadko się zdarza by rzeźbiarze doby baroku mieli swoje wystawy. Tym razem Sebastian Zeisl i Jan Eliasz Hoffman dostąpili tego wyróżnienia dzięki Muzeum KUL, które w 2018 r. ukończyło prace konserwatorskie przy dziewięciu XVIII-wiecznych rzeźbach ołtarzowych znajdujących się w jego zbiorach. Figury świętych znów lśnią pełnym blaskiem.

OBRAZY JANUSZA RYBAŁTOWSKIEGO W POTURZYNIE. FOTOGRAFIE JAKO ŹRÓDŁO IDENTYFIKACJI DZIEŁ SZTUKI

Agnieszka Szykuła-Żygawska

Zachwycamy się fotografią przedstawiającą wnętrza nieistniejących dworów czy pałaców, czy bogatych kamienic.  Fascynuje nas ich bogactwo i uroda. Nikt jednak do tej pory nie podjął się dzieła oszacowania strat wojennych biorąc za źródło właśnie taką dokumentację fotograficzną. Bez wątpienia taki  źródłem jest wiekopomne dzieło Romana Aftanazego. Ale z jego zdjęć i opisów można też wyciągnąć wiele innych informacji. Przykładem tego jest właśnie artykuł Agnieszki Szykuły-Żygawskiej dotyczący dzaiałalności malarskiej Janusza Rybałtowskiego.